Μέσα στο γενικότερο κλίμα σκανδαλολογίας κατά κάποιους, σκανδαλολαγνείας κατά κάποιους άλλους, αποκαλύψεων κατά ορισμένους και επικοινωνιακών φουσκών αποπροσανατολισμού για κάποιους άλλους, έρχεται σήμερα να… ταράξει τα λιμνάζοντα νερά της πολιτικής σκηνής της χώρας, το πόρισμα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, για την υπόθεση της πώλησης του Νοσοκομείου Ερρίκος Ντυνάν, το οποίο καταλογίζει πολιτικές ευθύνες και όχι μόνο, σε υπουργούς των προηγούμενων κυβερνήσεων και συγκεκριμένα στους Ανδρέα Λοβέρδο και Άδωνι Γεωργιάδη. Ευθύνες οι οποίες, σύμφωνα πάντα με τους κυβερνητικούς βουλευτές, θα πρέπει να διερευνηθούν από τη Δικαιοσύνη.
Στο τμήμα του πορίσματος που αναφέρεται στο “Ερρίκος Ντυνάν”, γίνεται αναφορά σε… sui generis διαπλοκή του Α. Μαρτίνη και “μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού των κομμάτων του πρώην δικομματισμού και επιχειρηματικών κύκλων, που αλληλοεξυπηρετούντο ποικιλοτρόπως”.
“Η διαπλοκή, όμως, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε φαινόμενα και πρακτικές εκφυλισμού και διαφθοράς”, αναφέρεται σχεδόν συμπερασματικά στο πόρισμα.
Πηγές της Νέας Δημοκρατίας κάνουν λόγο για επιχείρηση λάσπης και επισημαίνουν πως “και μόνο το γεγονός ότι η εξεταστική δεν κατέληξε σε προανακριτική αυτό σημαίνει ότι δεν βρέθηκαν καθοιονδήποτε τρόπο ούτε καν ενδείξεις που να στοιχειοθετούν κατηγορίες εναντίων των υπουργών”.
Στην Πειραιώς κατηγορούν την κυβέρνηση πως λειτουργεί με «λογική σήριαλ», ότι δηλαδή βγάζουν στην επικαιρότητα πορίσματα σε “επεισόδια” για κάθε υπόθεση για να διατηρήσουν στη λάσπη την επικαιρότητα. «Λάσπη, λάσπη κάτι θα μείνει», είναι η χαρακτηριστική αναφορά στελέχους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, συμπληρώνοντας ότι «αυτή είναι η στόχευσή τους, αλλά δεν θα μείνει τίποτα. Η λάσπη τους θα επιστρέψει για τα πραγματικά τους σκάνδαλα».
Σε ότι αφορά την υπόθεση Ντυνάν, υπενθυμίζουν ότι πουλήθηκε 115 εκ ενώ χρωστούσε 230 και πληρώθηκαν όλοι οι εργαζόμενοι και επισημαίνουν πως η νέα προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να επαναφέρει το θέμα, ενώ πέτυχε αυτή η πώληση να το αγοράσει με μηδέν χρέη έναντι 75 εκ., δείχνει πόσο εσφαλμένη και καταστροφική είναι η πολιτική της.
Αξιοσημείωτο είναι το σκεπτικό το οποίο ξεδιπλώνεται στο πόρισμα της πλειοψηφίας, γι΄αυτό και παρατίθενται αυτούσια αποσπάσματά του:
«Οι διεξοδικώς αναλυθείσες πρακτικές των Κυβερνήσεων και των Υπουργών Υγείας αναφορικώς με το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ήταν απόρροια της sui generis διαπλοκής μεταξύ του Α. Μαρτίνη (ως Προέδρου του Ε.Ε.Σ. και του Κ.Ι.Ε.Ν. [Κοινωφελές Ίδρυμα Ερρίκος Ντυνάν]), μεγάλου τμήματος του πολιτικού προσωπικού των κομμάτων του πρώην δικομματισμού και επιχειρηματικών κύκλων, που αλληλοεξυπηρετούντο ποικιλοτρόπως (προσλήψεις κατά το δοκούν, δωρεάν νοσηλείες υψηλού επιπέδου, διαχρονική ασυλία και διαχρονική ανοχή στην οικονομική κακοδιαχείριση του Α. Μαρτίνη χωρίς τον εκ του νόμου υποχρεωτικό κρατικό έλεγχο στο Ίδρυμα, αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά ‘προστατευόμενα’ από υψηλά ισταμένους, υψηλές αντιμισθίες σε μέλη του Δ.Σ. – ακόμη και στους ορισθέντες από τους Υπουργούς Υγείας εκπροσώπους του Κράτους κ.ά.).
Η διαπλοκή, όμως, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε φαινόμενα και πρακτικές εκφυλισμού και διαφθοράς. Οι πρακτικές αυτές αφήνουν ‘αποτυπώματα’ και ‘ίχνη’. Ασφαλώς συνιστούν διαφθορά, επί παραδείγματι, οι αργομισθίες σε πρόσωπα συγγενικά ή φιλικά «προστατευόμενα» από υψηλά ισταμένους. Ασφαλώς συνιστά διαφθορά η παντί τρόπω επιδιωχθείσα και επιτευχθείσα περιέλευση του Νοσοκομείου σε ιδιωτικά συμφέροντα».
«Οι ισχυρισμοί που κατέθεσαν εξετασθέντες μάρτυρες ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής (μεταξύ των οποίων και πρώην Υπουργοί Υγείας) για να πείσουν ότι δήθεν το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ήταν ιδιωτικός φορέας (εν τέλει «βαπτίσθηκε» ιδιωτική κλινική) και ότι δήθεν δεν ετάχθη για να εξυπηρετεί κοινωφελή (= «κρατικόν … εν γένει δ’ επωφελή εις το κοινόν εν όλω ή εν μέρει σκοπόν») δεν ευσταθούν και καταδεικνύουν την πλήρη ένδεια των επιχειρημάτων, που επινοήθηκαν για να δικαιολογηθεί η όλη μεθόδευση (…)
«Η κακή οικονομική κατάσταση του Κ.Ι.Ε.Ν., δεν ενεργοποίησε τις αρμόδιες κρατικές και κυβερνητικές Υπηρεσίες προς την κατεύθυνση εξευρέσεως λύσεως, που θα έτεινε στην άρση της κακοδιαχειρίσεως (π.χ. ενεργοποίηση ελεγκτικών και εποπτικών μηχανισμών για την οικονομική κακοδιαχείριση, που ήταν σκανδαλώδης, αλλαγές στα Δ.Σ. του Ε.Ε.Σ. και του Κ.Ι.Ε.Ν. με περιορισμό ή αφαίρεση των υπερεξουσιών του Α. Μαρτίνη και των συν αυτώ) και στην διασφάλιση του εν ευρεία εννοία δημοσίου συμφέροντος δια της διατηρήσεως του κοινωφελούς χαρακτήρα του. Αντιθέτως, οι κυβερνητικές Υπηρεσίες (Υπουργείο Υγείας) υιοθέτησαν διαχρονικώς ιδέες, σκέψεις, προτροπές και αξιώσεις του Α. Μαρτίνη, που απέβλεπαν στην απρόσκοπτη συνέχιση της δικής του παντοκρατορίας και στη συντήρηση ενός καθεστώτος sui generis διαπλοκής με αλληλοεξυπηρετήσεις, με αλληλοκαλύψεις, με σχέσεις πελατειακού χαρακτήρος κ.ά.».
Σε ότι αφορά τα πρόσωπα, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν:
Για τον βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέα Λοβέρδο
«Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε».
Για τον Άδωνι Γεωργιάδη
«Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ’ αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν».
Για τον Μ. Βορίδη
«Είναι άξιον απορίας ότι και ο Μ. Βορίδης, έγκριτος νομικός και δικηγόρος», προκειμένου να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της Κυβερνήσεως Σαμαρά και να περιέλθει στην κυριότητα τραπεζικού ομίλου το Νοσοκομείο «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ» ως ομάδα περιουσίας (κατά την τροπολογία Λοβέρδου), «επέτρεψε – δια της προταθείσας τροπολογίας του – να συνεχισθεί το (νομικό) ‘θέατρο του παραλόγου’ αναφορικώς με τα ζητήματα ερμηνείας του όλου νομοθετικού πλέγματος που αφορούσε τα ιδρύματα και τις περιουσίες κοινωφελούς σκοπού» (…) Είναι απορίας άξιον ότι επέτρεψε να συμπεριληφθούν σε νόμο έννοιες και ορισμοί ανύπαρκτοι στο νομικό μας σύστημα. Είναι απορίας άξιον ότι επέτρεψε, σε σχέση με το νομοθετικό καθεστώς που διείπε το Κ.Ι.Ε.Ν., να συμπεριληφθούν σε νόμο λογικές και, κυρίως, νομικές ‘ακροβασίες’.
Δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εκδοχή ότι ο (και νομικός – δικηγόρος) Μ. Βορίδης και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υγείας αγνοούσαν ότι η άδεια ιδρύσεως ιδιωτικής κλινικής αποτελεί ξεχωριστό σώμα (άρθρο 7 του Π.Δ. 247/1991), όπως και η άδεια λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής αποτελεί ξεχωριστό σώμα (άρθρο 13 του Π.Δ. 247/1991). Ομοίως, δεν μπορεί να γίνει δεκτή η εκδοχή ότι ο (και νομικός – δικηγόρος) Μ. Βορίδης και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου Υγείας αγνοούσαν ότι η άδεια ιδρύσεως ιδιωτικής κλινικής αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας ιδιωτικής κλινικής (συνδυασμός άρθρων 7 και 13 του Π.Δ. 247/1991)»
Συμπεράσματα
«Υπό το πρίσμα αυτό η Εξεταστική Επιτροπή επαναδιατυπώνει τις εκτιμήσεις της αναφορικώς με την ενδεχόμενη τέλεση αδικημάτων»:
– «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με όσα κατέθεσε ενώπιόν της ο Α. Λοβέρδος, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα για τον λόγο που η εν λόγω τροπολογία συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο αντιστοίχως του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., επιμείνας ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 από το νομικό του σύμβουλο Δημήτριο Μπαλασόπουλο, οπότε και ψηφίσθηκε».
– «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με τη σύμβαση της 4-7-2012 για εγγραφή πλασματικού ενεχύρου επί του συνόλου του εξοπλισμού του Νοσοκομείου «ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ», απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι η εν λόγω σύμβαση ήταν εξόχως καταχρηστική, αλλά και αχρείαστη…».
– «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την αποδοχή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. του Μνημονίου της 26-3-2014 και την με υπογραφή του από τον ίδιο (Α. Γεωργιάδη) και από τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του ΚΙ.Ε.Ν. Γ. Κωσταρά και Α. Πανεθυμιτάκη αντιστοίχως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι (πέραν της παρακάμψεως του νομοθετικού προστατευτικού πλέγματος για το Ίδρυμα και για την κοινωφελούς σκοπού περιουσία του και πέραν της παρακάμψεως της τελευταίας διατάξεως της υπ’ αρ. 232/18-2-2014 αποφάσεως του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που απαγόρευσε οποιαδήποτε εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ε.Ε.Σ.) με την αναγκαστική εκτέλεση κατά του συνόλου της περιουσίας του Κ.Ι.Ε.Ν. και την (αναγκαστική) πώλησή της δια του πλειστηριασμού της 24-9-2014 εζημιώθη αυτή (περιουσία και δη κοινωφελούς σκοπού) με σκόπιμες πράξεις και παραλείψεις προσώπων, τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν».
– «Η Εξεταστική Επιτροπή, έχοντας τη γνώμη ότι οι εκτιμηθείσες αξίες των πραγμάτων (κινητών και ακινήτων) και των άϋλων δικαιωμάτων υπελείποντο των πραγματικών, εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση του όλου ζητήματος από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι κατά τη διαδικασία της αναγκαστικής εκτελέσεως δεν εφαρμόσθηκαν κατά τον προσήκοντα τρόπο οι διατάξεις του Κ.Πολ.Δ., που αφορούν την εκτίμηση των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων του Κ.Ι.Ε.Ν.».
– «Η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι, αναφορικώς με την μη διενέργεια προσωρινού φορολογικού ελέγχου και την μη προσκομιδή από το υπόχρεο Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν. των αναγκαίων για την ολοκλήρωση της υπαγωγής στη ρύθμιση ληξιπροθέσμων χρεών, με αποτέλεσμα αυτή να μην ενεργοποιηθεί, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη οικονομική ζημία ισόποση με το ύψος των μη βεβαιωθέντων χρεών (πιθανό ύψος: 4.500.000 ευρώ)» προς όφελος μίας και μόνης τράπεζας.
– «Αναφορικώς με τις αργομισθίες των προσώπων, που αναφέρονται στο κατατεθέν από τον μάρτυρα Λ. Λιαρόπουλο έγγραφο υπό τον τίτλο ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεσθεί αδικήματα, δεδομένου ότι με την καταβολή των ποσών αυτών εζημιώθη η περιουσία του Κ.Ι.Ε.Ν. με σκόπιμες πράξεις προσώπων (όλων των εκάστοτε μελών των Δ.Σ. του Κ.Ι.Ε.Ν., είτε αυτά είχαν ορισθεί από το Κεντρικό Δ.Σ. του Ε.Ε.Σ., είτε από τον Υπουργό Υγείας), τα οποία είχαν νομική υποχρέωση να την επιμελούνται και να την προστατεύουν. Περαιτέρω, η Εξεταστική Επιτροπή εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελέσει αδικήματα και τα πρόσωπα που ελάμβαναν τους αναφερόμενους στο ανωτέρω έγγραφο μηνιαίους μισθούς δίχως να παρέχουν υπηρεσίες».