Ο Μάρκ Ζούκερμπέργκ θέλει να ξέρουμε ότι προσπαθεί να διορθώσει τα κακώς κείμενα του Facebook, πριν αρχίσει να κινδυνεύει η δημοκρατία. Απόψε δημοσίευσε ένα άρθρο -σχέδιο μάχης- 3.260 λέξεων για την καταπολέμηση των παρεμβολών της δημοφιλούς πλατφόρμας στις εκλογικές διαδικασίες. Ανάμεσα στην παρουσίαση της στρατηγικής και της προόδου του Facebook, υπάρχουν αρκετά αξιοσημείωτα που αποκαλύπτουν και τη φιλοσοφία του, εν γένει.
Γράφει ο Απόστολος Σειρηνίδης
Φαίνεται ότι ο Ζούκερμπεργκ έχει αποβάλει τις όποιες αναστολές του και είναι έτοιμος να μπει στη μάχη για τα καλά. Θεωρεί την τρέχουσα πολιτική ταυτότητας του Facebook ως ένα ισχυρό όπλο για την αλήθεια και την ασφάλεια, το οποίο άλλα social media στερούνται. Έχει κουραστεί από το παιχνίδι αλληλοκατηγοριών και θέλει όλοι μαζί να συνεργαστούν για την εξεύρεση λύσεων.Εδώ είναι τα πιο σημαντικά σημεία του “μανιφέστου ασφαλείας” που δημοσίευσε:
Αναλαμβάνει έναν ρόλο ειδικού στην τακτική του πολέμου
“Ενώ θέλουμε να κινηθούμε γρήγορα όταν εντοπίζουμε μια απειλή, είναι επίσης σημαντικό να περιμένουμε έως ότου αποκαλύψουμε το μεγαλύτερο μέρος του απειλητικού αυτού δικτύου, πριν αρχίσουμε να “κατεβάζουμε” λογαριασμούς, έτσι ώστε να αποφύγουμε την προειδοποίηση των αντιπάλων μας, οι οποίοι διαφορετικά θα έκαναν επιπλέον βήματα για να καλύψουν τα υπόλοιπα κομμάτια που δεν προλάβαμε να εντοπίσουμε. Και ιδανικά, συγχρονίζουμε αυτές μας τις ενέργειες για να προκαλέσουμε τη μέγιστη δυνατή διακοπή των λειτουργιών τους.”
Ξεκάθαρος αντίπαλος και στόχος του: Οι επιτιθέμενοι σε εκλογές
“Αυτά είναι απίστευτα πολύπλοκα και σημαντικά προβλήματα, και αυτός ο χρόνος ήταν ένας πολύ έντονος χρόνος. Αφιερώνω την ίδια προσοχή και αυστηρότητα στην αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, με την προσοχή που έχω δώσει κατά καιρούς σε προηγούμενες προκλήσεις, όπως τη μετατόπιση των υπηρεσιών μας στο κινητό.”
Η εξισορρόπηση της ελευθερίας του λόγου και της ασφάλειας είναι πολύπλοκη και δαπανηρή
“Τα ζητήματα αυτά είναι ακόμη δυσκολότερα επειδή όλοι οι άνθρωποι δεν συμφωνούν για το τι θεωρείται “καλό αποτέλεσμα” ή ποιοι συμβιβασμοί είναι αποδεκτοί. Όταν πρόκειται για την ελευθερία της έκφρασης, σκεπτόμενοι άνθρωποι καταλήγουν σε διαφορετικά συμπεράσματα σχετικά με τις σωστές ισορροπίες. Όταν πρόκειται για την εφαρμογή μιας λύσης, ασφαλώς ορισμένοι επενδυτές διαφωνούν με την προσέγγισή μου να επενδύσουμε τόσο πολύ στην ασφάλεια”.
Εκθέτοντας δημοσίως το Twitter και το YouTube που επιτρέπουν ψευδώνυμα accounts
“Ένα πλεονέκτημα που έχει το Facebook είναι η αρχή μας ότι πρέπει να χρησιμοποιήσετε την πραγματική ταυτότητά σας. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια σαφή ιδέα για το τι είναι ένα πραγματικό προφίλ.. Αυτό είναι πιο δύσκολο με υπηρεσίες όπως το Instagram, το WhatsApp, το Twitter, το YouTube, το iMessage ή οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία, όπου δεν χρειάζεται να παράσχετε την πραγματική ταυτότητά σας.”
Γιατί το Διαδίκτυο θα είναι πιο ασφαλές, αν το Facebook δεν διαλυθεί…
“Ευτυχώς, τα συστήματά μας μοιράζονται τις πληροφορίες, οπότε όταν εντοπίζουμε παραβάτες στο Facebook, μπορούμε επίσης να καταργήσουμε τους λογαριασμούς που συνδέονται με αυτούς στο Instagram και το WhatsApp. Και όταν μπορούμε να μοιραζόμαστε αυτές τις πληροφορίες με άλλες εταιρείες, μπορούμε επίσης να τους βοηθήσουμε να αφαιρέσουν ψεύτικους λογαριασμούς.”
Οι πολιτικές διαφημίσεις δεν είναι επιχείρηση. Είναι ηθικό καθήκον…
“Όταν έπρεπε να αποφασίσουμε για αυτή την πολιτική, συζητήσαμε εάν θα ήταν καλύτερο να απαγορεύσουμε εντελώς τις πολιτικές διαφημίσεις. Αρχικά, αυτό φαινόταν απλό και ελκυστικό. Ωστόσο, αποφασίσαμε να μην το εφαρμόσουμε -όχι για λόγους κέρδους, καθώς η νέα διαδικασία επαλήθευσης είναι δαπανηρή και έτσι δεν έχουμε πλέον κανένα ουσιαστικό κέρδος από τις πολιτικές διαφημίσεις- αλλά επειδή πιστεύουμε ότι πρέπει να δίνουμε στους ανθρώπους φωνή. Δεν θέλαμε να αφαιρέσουμε ένα σημαντικό εργαλείο που χρησιμοποιούν πολλές ομάδες για να συμμετάσχουν στην πολιτική διαδικασία “.
Απέρριψε τις ενστάσεις του προσωπικού για να επιτρέψει την ακαδημαϊκή έρευνα στο Facebook
“Ως αποτέλεσμα αυτών των αντιπαραθέσεων (όπως η Cambridge Analytica), υπήρξε έντονη ανησυχία μεταξύ των εργαζομένων του Facebook για το αν θα πρέπει να επιτρέψουμε στους ερευνητές την πρόσβαση στα δεδομένα. Τελικά, αποφάσισα ότι τα οφέλη από τη δυνατότητα αυτού του είδους ακαδημαϊκής έρευνας αντισταθμίζουν τους κινδύνους. Διαθέτουμε, όμως, σημαντικούς πόρους για να διασφαλίσουμε ότι αυτή η έρευνα διεξάγεται κατά τρόπο που σέβεται την ιδιωτικότητα των πολιτών και πληροί τα υψηλότερα ηθικά πρότυπα”.
Η επιβολή του νόμου πρέπει να ενισχυθεί
“Υπάρχουν ορισμένα κρίσιμα σημεία στα οποία έχει πρόσβαση μόνο η επιβολή του νόμου, όπως οι ροές χρημάτων. Για παράδειγμα, τα συστήματά μας καθιστούν πολύ δύσκολο να δημιουργηθούν ψεύτικοι λογαριασμοί ή να αγοραστούν πολιτικές διαφημίσεις από ξένες χώρες. Αλλά θα εξακολουθούσε να είναι πολύ δύσκολο -χωρίς πρόσθετη πληροφόρηση για το Facebook ή για άλλους- να καταλάβουμε εάν ένας ξένος αντίπαλος είχε δημιουργήσει μια εταιρεία στις ΗΠΑ, μετέφερε χρήματα σε αυτήν και στη συνέχεια δημιούργησε έναν αυθεντικό λογαριασμό στην πλατφόρμα μας και αγόρασε διαφημίσεις από τις ΗΠΑ .”
Αντί να αποποιούνται των ευθυνών τους, οι “μεγάλοι παίκτες” πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους
“Η προσπάθεια να αποτρέψουμε τις παρεμβολές στις εκλογές είναι μεγαλύτερη από κάθε οργανισμό. Είναι πλέον σαφές ότι όλοι – οι κυβερνήσεις, οι τεχνολογικές εταιρείες και οι ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες όπως το Atlantic Counsil – πρέπει να κάνουν καλύτερη δουλειά, κοινοποιώντας τις πληροφορίες που έχουν για να αποτρέψουν την κατάχρηση…Σε αυτή τη μάχη είμαστε όλοι μαζί. Ο ορισμός της επιτυχίας είναι να σταματήσουμε τις κυβερνοεπιθέσεις και τις συντονισμένες λειτουργίες παραπληροφόρησης, προτού προλάβουν να προκαλέσουν βλάβη”.
Το τέλος του ουτοπικού ιδεαλισμού του Ζουκ
“Ένα από τα σημαντικότερα μαθήματα που έχω πάρει είναι ότι όταν χτίζεις υπηρεσίες που συνδέουν δισεκατομμύρια ανθρώπους μεταξύ χωρών και πολιτισμών, θα δεις όλο το καλό για το οποίο η ανθρωπότητα είναι ικανή, αλλά επίσης θα δεις ανθρώπους που θα προσπαθήσουν να καταχραστούν τις υπηρεσίες αυτές με κάθε δυνατό τρόπο”.
*Ο Απόστολος Σειρηνίδης είναι Digital Marketing Specialist