«Ψέματα» εναντίον «χτυπημάτων κάτω από τη ζώνη»: η ευρωπαϊκή οδηγία για τη μεταρρύθμιση των πνευματικών δικαιωμάτων αποτελεί αντικείμενο εντατικού λόμπινγκ ανάμεσα στους υποστηρικτές της – μέσα ενημέρωσης και δημιουργοί – και τους αντιπάλους της – γίγαντες των ψηφιακών μέσων και υποστηρικτές της ελευθερίας στο Ίντερνετ.
«Είναι μια πολύ έντονη, επιθετική μάχη» επειδή «τα ποσά που διακυβεύονται είναι τεράστια», συνοψίζει ο Ολιβιέ Εντμάν της μκο Corporate Europe Observatory, που μελετά την επιρροή των λόμπι στην ΕΕ.
Ο στόχος της μεταρρύθμισης, η οποία προτάθηκε το 2016 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι να εκσυγχρονισθούν τα πνευματικά δικαιώματα στην ψηφιακή εποχή.
Το θέμα είναι να παρακινηθούν οι πλατφόρμες, όπως το YouTube, να αμείβουν καλύτερα τους δημιουργούς περιεχομένων (άρθρο 13), αλλά και να δημιουργηθεί ένα νέο «συγγενικό δικαίωμα» για τους εκδότες Τύπου (άρθρο 11), που θα επιτρέψει στις εφημερίδες ή τα πρακτορεία ειδήσεων να αμείβονται όταν χρησιμοποιείται η παραγωγή τους στο Ίντερνετ.
Δύο μέτωπα έχουν προκύψει: από τη μια πλευρά οι δημιουργοί και ο Τύπος, που αναζητούν έσοδα· από την άλλη μια απροσδόκητη συμμαχία ανάμεσα στους γίγαντες των ψηφιακών μέσων, που φοβούνται μήπως αμφισβητηθεί το επιχειρησιακό μοντέλο τους, και τους υποστηρικτές του Ίντερνετ, οι οποίοι βλέπουν στο κείμενο μια απειλή για την ελευθερία του διαδικτύου.