Γράφει ο Ηλίας Ψυχογιός
Είναι κοινός τόπος ότι, όταν οι εκλογές πλησιάζουν, όλα τα πολιτικά κόμματα θέλουν να αναδείξουν την όποια διαφοροποίηση υπάρχει μεταξύ τους.
Πρόκειται γι’ αυτή την εκπληκτική έννοια των οικονομικών, η οποία αναφέρεται ως «διαφοροποίηση προϊόντος». Και αυτό ισχύει σε όλες τις οικονομίες πλην των σοσιαλιστικών (ξέρετε, εκεί όπου υπάρχουν μόνο δύο χρωματισμοί παντελονιών, 4 διαθέσιμα στιλ κουρέματος για να επιλέξεις και μόνο ένα κόμμα που κυβερνάει…)
Στις υπόλοιπες κοινωνίες, αυτός ο κανόνας ισχύει και επιβεβαιώνεται ΣΕ ΚΑΘΕ εκλογική αναμέτρηση. Όσο κι αν δεν αρέσει στους αριστερούς, οι νόμοι της αγοράς ισχύουν και στην πολιτική.
Βέβαια, παρότι τύποις αντιμάχονται τους νόμους της αγοράς, δεν διστάζουν να ενστερνιστούν την ακραία θεώρηση και την αμοραλιστική εφαρμογή τους στην πολιτική αντιπαράθεση, υιοθετώντας επαίσχυντες μεθοδολογίες όπως: τον ακραίο διχασμό, την άνευ ορίων πόλωση και την αήθη στοχοποίηση και συκοφάντηση των αντιπάλων τους.
Ακριβώς όπως ο απατεώνας έμπορος, του οποίου το προϊόν είναι κατά πολύ υποδεέστερο από αυτό των ανταγωνιστών του, θα βάλει εγκάθετούς του να υποβάλλουν ψευδείς καταγγελίες στην αγορανομία, έτσι και η αριστερά με το σε «τυμπανιαία» κατάσταση πολιτικό προϊόν που διαθέτει (κοινώς ιδεολογικό και πολιτικό πτώμα σε αποσύνθεση), θα πλασάρει την πραμάτια της ως γαστρονομικό «υγράλατο » και το σανό ως «αφέψημα». Μη διστάζοντας να καταγγείλει ταυτοχρόνως τη φιλελεύθερη ιδεολογία, που έχει σχηματοποιήσει τον ζηλευτό δυτικό κόσμο, ως «συντήρηση».
Το άσπρο μαύρο δηλαδή!
Αξιοζήλευτα εντυπωσιακό πρότυπο πλήρους διαστρέβλωσης!
Το πρόβλημα όμως με την αριστερά δεν είναι απλώς ιδεολογικό. Είναι κυρίως πρόβλημα αντίληψης και ελλιπούς μόρφωσης. Μονόπλευρης και ιδεοληπτικής ανάγνωσης (και όχι μελέτης) θεωριών και γεγονότων.
Γνωρίζουν βέβαια ότι η «διαφοροποίηση προϊόντος» είναι ο τρόπος για να κρατήσουν τους ψηφοφόρους τους, αλλά δεν έχουν μελετήσει αυτόν τον κανόνα της οικονομίας σε βάθος χρονικού ορίζοντα. Και αυτός ο κανόνας ορίζει ότι υπάρχει ένα «σημείο ισορροπίας», το οποίο βρίσκεται εκεί όπου η ποιότητα των προϊόντων συναντάται με τη διάθεση του καταναλωτή να καταβάλλει το ανάλογο αντίτιμο για την απόκτησή τους.
Η αριστερά λοιπόν επειδή το προϊόν της είναι αυτό που στην πιάτσα λέμε «από τα πανέρια», το πουλάει εξαιρετικά φθηνά. Υπόσχεται σε όλους τα πάντα, ανέξοδα και εύκολα. Το «ό,τι πάρεις 100» είναι το σύνθημά της.
Μόνο που, και σε αυτή την περίπτωση, έχει παρανοήσει (είπαμε… άλλο ανάγνωση, άλλο μελέτη). μια από τις βασικές αρχές της οικονομίας: αφού, ο καταναλωτής φυσικά και μπορεί να έχει τη διάθεση να αγοράσει από τα πανέρια κάτι το οποίο θεωρεί έλασσον (π.χ. ένα βαμβακερό σώβρακο), αλλά για γυαλιά ηλίου ή πρεσβυωπίας θα πάει πρώτα στον οφθαλμίατρο και μετά στο κατάστημα οπτικών, και θα δώσει και το κάτι τις του παραπάνω, αφού η υγεία των ματιών του είναι σημαντική για να την εμπιστευθεί στο προϊόν του κάθε πλανόδιου εμποράκου.
Διαπιστώνουμε λοιπόν πως η «πολιτική των πανεριών» προσφέρει μόνο ικανοποίηση επουσιωδών αναγκών και ως εκ τούτου συμπεραίνουμε πως το κέρδος (πραγματικό ή σε ψήφους) είναι πρόσκαιρο.
Βλέπετε, η δημοκρατία και η ελευθερία δεν είναι ένα βαμβακερό σωβρακάκι που θα καλύψει άμεσα μια καταναλωτική μας ανάγκη, αλλά κάτι σπουδαιότερο: η (εντός και εκτός εισαγωγικών) όρασή μας!
Η ελευθερία δεν είναι πλαστικό μιας χρήσης, ώστε να την αγοράζουμε φθηνά και να την πετάμε στην ανακύκλωση, αλλά αγαθό «πολυτελείας», για το οποίο και υψηλό τίμημα πρέπει να καταβάλουμε και πρόβλεψη για υψηλό κόστος συντήρησης πρέπει να κάνουμε, ώστε να διατηρηθεί και αυτό και η ικανοποίησή μας σε υψηλό επίπεδο.
Στις επόμενες εκλογές λοιπόν, στις οποίες θα προσφερθεί άφθονο φθηνό πολιτικό προϊόν από την αριστερά, οι ψηφοφόροι δεν πρέπει να αγοράσουν από τα πανέρια.
Ας «αγοράσουν» μια φορά και από το «επάνω ράφι».
Εκτός κι αν θεωρούμε ότι η δημοκρατία μας είναι ένα ζευγάρι πλαστικές παντόφλες… φτηνές, αλλά κατάλληλες για να περάσουμε μια βδομάδα διακοπές στη θάλασσα.
*Ο Ηλίας Ψυχογιός σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στην Ελλάδα και Τεχνολογίες Διαδικτύου στη Σκωτία. Έχει εργαστεί σε πολυεθνικές εταιρείες της ναυτιλίας, του τουρισμού και της πληροφορικής. https://twitter.com/psichogioselias