Του Βαγγέλη Μωυσή
Η κυβέρνηση μπορεί να υποτιμά τη φυσική νοημοσύνη των πολιτών, εμφανίζοντας ένα 4ο μνημόνιο ως «έξοδο» από το τρίτο. Το χειρότερο όμως, είναι πως με αποφάσεις σαν την ανόητη απογόρευση της κατοχής κινητών τηλεφώνων και tablets εντός των σχολείων, η κυβέρνηση δείχνει πως υποτιμά και τη νοημοσύνη… του μέλλοντος.
Αντί να εκπαιδεύσουμε τους νέους να κάνουν σωστή χρήση της τεχνολογικής προόδου, την βάζουμε υπό καθεστώς απαγόρευσης.
Όμως αυτή απαγόρευση, είναι δυστυχώς σύμπτωμα μιας γενικότερης υποτίμησης της προόδου. Με την πραγματική έννοια της προόδου του κόσμου και όχι την ιδεοληπτική της «προοδευτικότητας» που δεν μας επιτρέπει να δούμε πέρα από το δάχτυλό μας.
Το χειρότερο είναι πως η κυβέρνηση υποτιμά και την «τεχνητή νοημοσύνη», μια από τις στρατηγικές τεχνολογίες του 21ου αιώνα. Και όταν μια κυβέρνηση υποτιμά την πραγματική πρόοδο, χάνει χρόνο και χρήμα που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αναπτυξιακές ευκαιρίες για τη χώρα, θέσεις εργασίας και επιχειρηματικές δυνατότητες ευκαιρίες.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), ήδη τείνει να καταλάβει μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας, είτε με τη μορφή ενός ηλεκτρονικού γραμματέα «τσέπης» που οργανώνει τη μέρα μας, είτε με τη μορφή συστημάτων που επιστρατεύονται για την αντιμετώπιση παγκόσμιων προκλήσεων: χρόνιες ασθένειες, κλιματική αλλαγή, κυβερνοασφάλεια, κ.α.
Ήταν επίσης το θέμα μια από τις διακηρύξεις συνεργασίας που υπεγράφησαν από 24 εθνικές αντιπροσωπείες κρατών-μελών της Ε.Ε. και τη Νορβηγία, στο πλαίσιο της Ψηφιακής Ημέρας 2018 στις Βρυξέλλες τον περασμένο Απρίλιο.
Η Ελλάδα απουσίαζε.
Σε συνέχεια της διακήρυξης αυτής, στις 25 Απριλίου η Επιτροπή παρουσίασε σειρά μέτρων με στόχο η ΕΕ να αυξήσει τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις κατά 20 δισ. Ευρώ για την περίοδο 2018-2020.
Για το σκοπό αυτό η Επιτροπή αυξάνει τη χρηματοδοτική της στήριξη στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας 2020», κινητοποιεί το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, ενώ προετοιμάζει νέες σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Μεγάλο στοίχημα, είναι η διαχείριση και αντιμετώπιση των ζητημάτων που θα «ανοίξουν» στην αγορά εργασίας, όσο θα ενσωματώνονται νέες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, στην Ελλάδα ο μέσος εργαζόμενος έχει πιθανότητα 57% να δει τη θέση εργασίας του να επηρεάζεται από την αυτοματοποίηση και την ΤΝ σε μικρό η μεγάλο βαθμό, ενώ σχεδόν το ¼ όλων των θέσεων απασχόλησης (23%) ανήκουν στην ομάδα υψηλού κινδύνου, έχοντας πιθανότητα να αυτοματοποιηθούν σε βαθμό άνω του 70%.
Η απάντηση βρίσκεται προφανώς στον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων, με στροφή στις ψηφιακές δεξιότητες και τις ικανότητες στις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά (ΕΤΜΜ).
Όλα αυτά μεταφράζονται σε χορό επενδύσεων. Εμείς προς το παρόν δεν είμαστε καλεσμένοι… Γιατί το μέλημά μας, είναι να απαγορέψουμε τα γκατζετς στα σχολεία.