*Του Υψηλάντη Τζούρου
Τον Ιούλιο 2015, η Commision δημοσίευσε την ακόλουθη ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους*. Θα προσπαθήσω να την αποδώσω, χωρίς να προσθέσω κάτι, παρά μόνο αν χρειάζεται για να καταλάβει ο αναγνώστης ορισμένα εξειδικευμένα θέματα που δείχνουν όμως τι κοροϊδία έχει υποστεί από τη νυν κυβέρνηση.
Δείτε μόνοι σας, τι ζημιά έκαναν στην ελληνική οικονομία και τον κάθε ένα από εμάς, παρότι αυτή αποτυπώνει κυρίως τα θέματα σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης και όχι τι σημαίνει αυτό για τον κάθε πολίτη. Στο τέλος του άρθου θα βρείτε πηγές, ενώ σας παραθέτω παρακάτω και σχετική ανάρτηση στο Twitter του Piter Spiegel των Financial Times για το πολύ σοβαρό αυτό θέμα.
Τον Απρίλιο του 2014 η ελληνική οικονομία είχε μπει σε τροχιά. Ο λόγος χρέος προς ΑΕΠ υπολογιζόταν να φτάσει το 2022 στο 112%.
Αυτό βελτιώθηκε ακόμη περαιτέρω μιας και μειώθηκε το κόστος χρηματοδότησης μέσω εσωτερικού δανεισμού με ρέπος από οργανισμούς της γενικής κυβέρνησης.
Αυτό σε συνδυασμό με την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος θα μείωναν την πρόβλεψη κάτω από το 110% χρέους προς ΑΕΠ για το 2022. Το χρέος τότε φαινόταν βιώσιμο.
Αυτό όμως δεν συνέβη. Οι λόγοι είναι πως υπήρξε πολιτική αβεβαίοτητα το τελευταίο τρίμηνο του 2014** που εντάθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2015*** και οι ανορθολογικές αποφάσεις που πήρε η κυβέρνηση τότε, σε συνδυασμό με την επιβολή capital controls και την ασφυξία που προκάλεσαν αυτά στη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας.
Αυτό οδήγησε στο να πρέπει να αλλάξουν οι στόχοι της ελληνικής οικονομίας σχετικά με το ρυθμό ανάπτυξης και τα πρωτογενή πλεονάσματα προς τα κάτω.
Περαιτέρω, η αβεβαιότητα αυτή προκάλεσε την μείωση των αξιών σχετικά με τις ιδιωτικοποίησεις, αλλά και την μείωση των αξιών που κατέχουν οι τράπεζες ως ενέχυρο για τις χρηματοδοτήσεις που έχουν δώσει.
Θα μπορούσαμε ακόμη να περιμένουμε ιδιωτικοποιήσεις αξίας 13,9 ΔΙΣ ευρώ ως το 2022, αντί για 22,3 ως το 2020 που είχαν προϋπολογιστεί τον Απρίλιο του 2014****.
Επίσης, η χειροτέρευση των αξιών που κατέχουν οι τράπεζες, η υψηλή πολιτική αβεβαιότητα, η καθυστέρηση στο χειρισμό των ‘κόκκινων δανείων’, καθώς και η επίπτωση των capital controls σε αυτές δημιουργούν πιθανές χρηματοδοτικές ανάγκες.
Καλό θα είναι να υπάρχει κεφάλαιο ασφαλείας 25 ΔΙΣ διαθέσιμο για να μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανάγκες.
Οι προβλέψεις αυτές δεν συμπεριλαμβάνουν τις μεταφορές κεφαλαίων SMP και ANFA στην Ελλάδα ως το 2026, αφού αυτή έληξε με το πρόγραμμα του EFSF*****.
Βάσει αυτών των υπολογισμών, ο λόγος χρέος προς ΑΕΠ θα φτάσει από 148% ως 160% το 2022 και από 106% ως 122% το 2030.
Κι όμως τα σενάρια αυτά έχουν να κάνουν με την αξία των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά και τη δυνατότητα ανάκτησης μέρους της εγγυοδοσίας προς τις τράπεζες.
Επίσης, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της οικονομίας θα αυξηθούν με τη λήξη του φθηνού δανεισμού γεγονός που προκαλεί αβεβαιότητα για τη βιωσιμότητα του χρέους της Ελλάδας.
Ο τρόπος για να αντιμετωπιστεί αυτή, είναι η δημιουργία ενός προγράμματος που έχει την ισχυρή ‘ιδιοκτησία’ της ελληνικής κυβέρνησης (ήτοι θα το έχει σχεδιάσει η ίδια σε μεγάλο βαθμό), το οποίο θα επεκτείνει τις μεταρρυθμίσεις τόσο ώστε να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη σε αυτές.
Μετά από αυτό, μπορεί να αποκατασταθεί το μέτρο της επιστροφής των κερδών που έχουν προκύψει από τα SMP και ANFA, το οποίο θα μειώσει το λόγο του χρέους προς ΑΕΠ κατά 5 μονάδες βάσης το 2030, ενώ μια επέκταση των λήξεων των ωριμάνσεων των δανείων με την προσθήκη μιας περιόδου χάριτος σε αυτά, θα μπορούσε να επαναφέρει το χρέος της Ελλάδας σε βιώσιμη κατάσταση, χωρίς να γίνει ονομαστικό κούρεμα του, όπως αποφασίστηκε στις 12 Ιούλιου 2015.’
Όσα περιγράφονται δείχνουν σαφώς τη ζημιά που έχει υποστεί η ελληνική οικονομία.
Περαιτέρω με αυτή την αποτύπωση γίνεται ξεκάθαρο πως τρία χρόνια κοροϊδεύουν οι νυν κυβερνώντες τους πολίτες για δήθεν ‘κούρεμα’, ενώ μάλιστα είναι φανερό πως η παρούσα απόφαση για επέκταση των λήξεων των δανείων και για την ‘περίοδο χάριτος’ αυτών πάρθηκε μόνο και μόνο για να αποκαταστήσει εν μέρει τη ζημιά που προκάλεσαν οι ίδιοι οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
*Υψηλάντης Τζούρος, Σύμβουλος Επιχειρήσεων.
Αν. Γραμματέας Παραγωγικών Τομέων Νέας Δημοκρατίας
**: Επερχόμενη εκλογή ΠτΔ, άρνηση Τσίπρα να συμφωνήσει για πρόσωπο κοινής αποδοχής, αποχώρηση ΔΗΜΑΡ από το κυβερνητικό σχήμα).
***: Περίοδος ‘περήφανης διαπραγμάτευσης’ Τσίπρα – Βαρουφάκη
****: Σελ. 38 από 304 Πίνακας 5 (The second economic adjustment programme for Greece)
*****: https://www.esm.europa.eu/assistance/greece/efsf-programme-greece-expired