*Γράφει ο Απόστολος Σειρηνίδης
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα νέας έρευνας το 40% των χρηστών έχει διαγράψει τουλάχιστον ένα λογαριασμό στα social media μέσα στο τελευταίο έτος, εξ’ αιτίας της ανησυχίας τους για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και τα προσωπικά δεδομένα.
Η νέα έρευνα της εταιρείας δημοσίων σχέσεων Edelman παρουσιάστηκε πριν λίγες ημέρες και καταγράφει μια σαφή απώλεια εμπιστοσύνης στις πλατφόρμες social media σε ολόκληρο τον πλανήτη. «Οι άνθρωποι φοβούνται», σχολίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Ρίτσαρντ Έντελμαν.
Τα ευρήματα
H έρευνα έγινε ανάμεσα σε 9.000 χρήστες social media στη Βραζιλία, τον Καναδά, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα:
- Το 40% έχει διαγράψει τουλάχιστον έναν λογαριασμό social media μέσα στο τελευταίο έτος, λόγω ανησυχίας παραβιάσεων της ιδιωτικής ζωής.
- Το 62% των ερωτηθέντων εξέφρασε την επιθυμία για πρόσθετες ρυθμίσεις ασφαλείας στις δημοφιλείς πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
- Το 70% πιστεύει ότι οι διαφημιζόμενοι οφείλουν να ασκούν πιέσεις στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook και το Twitter, για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση ψευδών πληροφοριών και προσβλητικού περιεχομένου.
Μιλώντας στο CNBC, ο Ρίτσαρντ Έντελμαν δήλωσε ότι οι ανησυχίες για την ιδιωτικότητα και η άνοδος των ψευδών ειδήσεων έχουν οδηγήσει σε «σοβαρή έλλειψη εμπιστοσύνης» στα social media σε όλες τις περιοχές του κόσμου.
«Πρόκειται για μια κραυγή αγωνίας. Οι άνθρωποι φοβούνται», σχολίασε ο Έντελμαν. «Είναι εξοργισμένοι για την παραβίαση της ιδιωτικής τους ζωής και αβέβαιοι για την αλήθεια, λόγω της πανούκλας των fake news».
Σχεδόν οι μισοί (48%) πιστεύουν ότι η ευθύνη βαραίνει και τους διαφημιζόμενους, όταν οι διαφημίσεις τους εμφανίζονται δίπλα σε ρητορική μίσους ή βίαιο περιεχόμενο.
Ο ρόλος των σκανδάλων
Μια αθόρυβη ένταση φαίνεται να έχει προκληθεί μεταξύ των χρηστών social media, η οποία πιθανώς συνδέεται με τα σχετικά πρόσφατα σκάνδαλα, συμπεριλαμβανομένης της διαρροής δεδομένων από την Cambridge Analytica και την επιρροή των ψευδών ειδήσεων που διαδόθηκαν από τη Ρωσία στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016.
Υπό το φως των ευρημάτων, οι συμβουλές του Έντελμαν στα brands είναι να παραμείνουν ειλικρινή με το κοινό στα social media, καθιστώντας σαφές πότε το περιεχόμενο που δημοσιεύουν είναι χορηγούμενο ή πότε συλλέγονται και χρησιμοποιούνται προσωπικά δεδομένα.
Υπάρχει, επίσης, η ευκαιρία για τα brands να καθοδηγήσουν τη συζήτηση γύρω από τα μεγάλα ζητήματα, όπως π.χ. ο ρατσισμός. «Οι καταναλωτές πιστεύουν ότι οι εταιρείες μπορούν να κάνουν περισσότερα από τις κυβερνήσεις για να τα επιλύσουν», δήλωσε ο Έντελμαν.
Τα αποκαλυπτικά ευρήματα της έρευνας και τα λόγια του Ρίτσαρντ Έντελμαν έρχονται σε συνέχεια δηλώσεων του επικεφαλής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Unilever, που τόνισε την ανάγκη «επείγουσας δράσης» προκειμένου να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στον τομέα του influencer marketing, η οποία έχει χαθεί ως αποτέλεσμα της απάτης μέσω bots.
*Ο Απόστολος Σειρηνίδης είναι Digital Marketing Specialist