Με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 4387/2016 (Α’ 85) ορίσθηκε ρητά ότι, μέχρι την ενεργοποίηση νέων ενιαίων κανόνων, οι ενταχθέντες στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) φορείς, κλάδοι και τομείς, εξακολουθούν να εξετάζουν τις αιτήσεις συνταξιοδότησης, λόγω ανικανότητας, ως προς τις προϋποθέσεις απονομής σύνταξης, σύμφωνα με τις μέχρι την ισχύ του νόμου γενικές και καταστατικές διατάξεις των ενταχθέντων φορέων.
Αυτό αναφέρεται σε απόφαση του υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσου Πετρόπουλου, στην οποία επισημαίνεται ότι, δεδομένου ότι, έως σήμερα, δεν έχουν θεσπιστεί -και μέχρι να θεσπιστούν-, νέοι ενιαίοι κανόνες για τη συνταξιοδότηση, λόγω αναπηρίας, όλων των ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ, τηρουμένων των αναγκαστικού δικαίου διατάξεων για τη προστασία της εν λόγω κατηγορίας ασφαλισμένων και εφόσον δεν υφίσταται από τις διατάξεις του ν. 4387/2016 ή άλλου μεταγενέστερου νόμου άλλη πρόβλεψη, οι ασφαλισμένοι του τ. ΝΑΤ συνταξιοδοτούνται, λόγω ανικανότητας, με τις διατάξεις των άρθρων 1, 3α, 14 και 27 του Π.Δ. 913/1978 (ΦΕΚ 220Α’) και της παραγράφου 10 του άρθρου 5 του ν. 2575/1998 (ΦΕΚ 23Α’), όπως ισχύουν και μετά την ένταξη του τ. ΝΑΤ στον ΕΦΚΑ από 1-1-2017.
Σε ερώτηση σχετικά με το αν ισχύει ή έχει καταργηθεί ο πρόσφατος ασφαλιστικός δεσμός των διατάξεων της παρ. 4β του άρθρου 5 του ν. 2575/1998, οι οποίες ορίζουν ότι για τη χορήγηση σύνταξης, λόγω ανικανότητας, ως ελάχιστης ασφαλιστικής προστασίας «απαιτείται να έχουν πληρωθεί ή βεβαιωθεί οι ασφαλιστικές εισφορές και να έχει πραγματοποιηθεί θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον οκτώ μηνών μέσα στην τελευταία τετραετία, προτού επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος – ο χρόνος άδειας δεν συνυπολογίζεται για τη συμπλήρωση της πενταετούς υπηρεσίας», κρίνεται ότι αυτές εξακολουθούν να ισχύουν.
Επομένως, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, στις περιπτώσεις αιτήσεων σύνταξης, λόγω ανικανότητας, με τις διατάξεις της ελάχιστης ασφαλιστικής προστασίας στις οποίες ο ασφαλιστικός κίνδυνος έχει επέλθει σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα από τη διακοπή του επαγγέλματος, ελέγχεται η προϋπόθεση της πραγματοποίησης θαλάσσιας υπηρεσίας τουλάχιστον οκτώ μηνών μέσα στην τελευταία τετραετία, προτού επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος.