Ο δήμαρχος του Λονδίνου Σαντίκ Καν πρότεινε την προηγούμενη εβδομάδα να απαγορευθούν οι διαφημίσεις του «έτοιμου ανθυγιεινού φαγητού» στο μετρό και τα λεωφορεία της βρετανικής πρωτεύουσας ώστε να καταπολεμηθεί η «ωρολογιακή βόμβα» που αποτελεί, σύμφωνα με τον ίδιο, η παιδική παχυσαρκία.
«Προτείνω να απαγορευθούν οι διαφημίσεις του έτοιμου ανθυγιεινού φαγητού σε όλο το δίκτυό μας του μετρό και των λεωφορείων», δηλώνει ο δήμαρχος στο Twitter.
Προσθέτει ότι θέλει επίσης «να μειώσει την επιρροή» των διαφημίσεων «στα παιδιά και τις οικογένειες», την ώρα που το ένα τρίτο των νέων που εισάγονται στο πανεπιστήμιο στην Αγγλία είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, σύμφωνα με τα δεδομένα της βρετανικής κυβέρνησης.
I’m determined to act on child obesity. The Government needs to step up and join this fight, so we can achieve real progress – not just in London, but across the entire country. pic.twitter.com/lavHtT6Pyo
— Mayor of London (@MayorofLondon) May 11, 2018
Το σχέδιο του δημάρχου, το οποίο θα αποτελέσει αντικείμενο διαβουλεύσεων, έχει στόχο να μειωθεί «σημαντικά» μέχρι το 2028 το ποσοστό της παχυσαρκίας στη βρετανική πρωτεύουσα και προβλέπει επίσης να απαγορευθεί η λειτουργία κοντά σε σχολικά ιδρύματα εστιατορίων που προτείνουν ζεστά φαγητά σε πακέτο.
Η πρωτοβουλία χαιρετίσθηκε από τη βρετανική Βασιλική Ένωση Παιδιάτρων. «Η παχυσαρκία έχει τεράστια επίδραση στις κοινότητες από τη μια άκρη της χώρας μέχρι την άλλη, ιδιαίτερα σ’ αυτές που ζουν σε μη προνομιούχες ζώνες, και ένας από τους κύριους παράγοντες της ανάπτυξής της είναι η διαφήμιση», υπογράμμισε ο πρόεδρός της, ο Ράσελ Βάινερ.
Άμεση ήταν και η υποστήριξη από τον πρώην δήμαρχο της Νέας Υόρκης και γνωστό επιχειρηματία Mike Bloomberg, ο οποίος δήλωσε ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποτελεί το παράδειγμα προς μίμηση και για άλλες πόλεις.
Obesity has become a global epidemic, and children face a lifetime of health problems unless we take bolder steps to confront it. @MayorofLondon's plan to ban junk food ads on the @TfL network sets a great example that other cities can learn from. https://t.co/LZHQiQchRO
— Mike Bloomberg (@MikeBloomberg) May 11, 2018
Για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα, ένας φόρος στα σακχαρούχα αναψυκτικά τέθηκε σε ισχύ στις αρχές Απριλίου στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η εκστρατεία κατά της ζάχαρης ξεκίνησε κι από τον διάσημο βρετανό σεφ, Jamie Oliver, ο οποίος ζητούσε τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν από την είσπραξη του φόρου (υπολογίζονται σε 1 δισ. λίρες Αγγλίας, το χρόνο) να πηγαίνουν απευθείας στα σχολεία για τη χρηματοδότηση των μαθημάτων υγιεινής διατροφής και μαγειρέματος.
Ο συγκεκριμένος φόρος εκτός από έσοδα ήδη έχει αποδώσει και στο θέμα της υγιεινής διατροφής, καθώς η πλειοψηφία των εταιρειών ανθρακούχων ποτών και ροφημάτων έχουν ήδη αλλάξει τις συνταγές του μειώνοντας τα ποσοστά ζάχαρης.
Ο Jamie Oliver, όπως ήταν αναμενόμενο, αγκάλιασε αμέσως την πρωτοβουλία του Δημάρχου του Λονδίνου χαρακτηρίζοντάς την γενναία και τολμηρή.
#Londoners today @MayorofLondon @SadiqKhan says he has #AdEnough He plans the first junk food advert ban across ALL London’s buses, bus-stops & tubes to tackle #ChildhoodObesity It takes big, bold, brave action & today Sadiq & his team have done that. It's a lesson in how to lead pic.twitter.com/WkMESbxEB5
— Jamie Oliver (@jamieoliver) May 11, 2018
Οι διαφημίσεις για τρόφιμα που έχουν υπερβολικά λιπαρά, ζάχαρη ή αλάτι και έχουν στόχο τα παιδιά, οι οποίες απαγορεύονταν ήδη στην τηλεόραση, από τον Ιούλιο 2017 απαγορεύονται επίσης στο Ίντερνετ και στον Τύπο.