Την εκτίμηση ότι, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, τα μεγέθη στη λιανική αγορά ειδών παντοπωλείου (grocery retail) της Ελλάδας αναμένεται να αυξηθούν μετρίως το 2018, διατυπώνει, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Γερμανός αναλυτής Μπιορν Βέμπερ (Bj?rn Weber), επικεφαλής της LZ Retailytics, γραφείου εξειδικευμένων ερευνών αγοράς με έδρα τη Φρανκφούρτη.
Ο κ. Βέμπερ επισημαίνει ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο στη χώρα μας προβλέπεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) της τάξης του 2,2% μέχρι το 2022. Σημειώνει ότι στην ελληνική αγορά παραμένει θολό το τοπίο ώς προς το ποιοι θα είναι μακροπρόθεσμα οι νικητές στο παιχνίδι με τις “μουσικές καρέκλες”, που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ των λιανεμπορικών αλυσίδων (retailers).
Όπως επισημαίνει, το ποιοι θα επικρατήσουν δεν είναι ξεκάθαρο για αρκετούς λόγους: αφενός, οι μεγάλες εξαγορές συνεπάγονται σημαντικά κόστη και υψηλές επενδύσεις. Αφετέρου, η ελληνική αγορά παραμένει κατακερματισμένη εν συγκρίσει με άλλες, γεγονός που αφήνει πολύ χώρο για την ανάδυση νέων παικτών στο λιανεμπόριο ή και καινούργιων συμμαχιών. Τρίτον, η τιμολόγηση παραμένει στο επίκεντρο του σχεδιασμού των λιανεμπορικών αλυσίδων, που επιδιώκουν να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους και μια άμεση αναμέτρηση σε αυτό το πεδίο γίνεται ολοένα δυσκολότερο να αποφευχθεί (με ό,τι αυτό σημαίνει για τους χαμένους).
Στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βέμπερ μιλάει ακόμη για τις αλλαγές που αναμένεται να κομίσει στην ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια η “Amazon Fresh”, η οποία μπορεί προς το παρόν να έχει περιορισμένη παρουσία στη “γηραιά ήπειρο”, αλλά δημιουργεί συνθήκες που “κανένας ανταγωνιστής δεν έχει την πολυτέλεια να αγνοήσει”. Διατυπώνει την εκτίμηση ότι γίνεται ολοένα πιο ξεκάθαρο ότι “δεν υπάρχει θεραπεία απέναντι στις εκπτωτικές αλυσίδες που εφαρμόζουν επιθετική τιμολογιακή πολιτική”, ενώ εκφράζει την πεποίθηση ότι θα δούμε μεγαλύτερη συγκέντρωση στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο ίδιος προσθέτει ότι μέχρι το τέλος του 2018 η εκπτωτική αλυσίδα “Aldi” αναμένεται να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα λιανεμπορίου στην Ευρώπη σε όρους πωλήσεων, αμέσως μετά τη μητρική των “Lidl”, “Schwartz Group”. Αυτό σημαίνει, ξεκαθαρίζει, ότι οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες του λιανεμπορίου στην Ευρώπη, θα είναι σύντομα αμφότεροι εκπτωτικές αλυσίδες.
Επιπρόσθετα, κατά τον κ. Βέμπερ, το να είναι μια αλυσίδα μεγάλη δεν είναι πλέον αρκετό για την επιτυχία, αφού από το διαχρονικό μότο των hypermarkets, “Όλα κάτω από μια στέγη”, η αγορά μεταβαίνει σταδιακά στη νέα εποχή του “Όλα πίσω από μια οθόνη”.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ